fbpx

Alvással küzdhetünk az öregedés ellen

Tizenkettedik alkalommal tartják meg több mint 50 országában az alvás világnapját, melynek célja az alvás fontosságának és az alváshiány veszélyeinek kihangsúlyozása. Az Egészségügyi Világszervezet az alvást hamarosan önálló diszciplinává minősíti, ezért az idei eseménysorozat kiemelten fontos.
A világnapot 2008 óta rendezik meg a tavaszi napéjegyenlőség előtti pénteken (a március 15-i ünnepség miatt Magyarországon idén március 12-én). 2019-ben a Magyar Alvás Szövetség szervezésében a Magyar Tudományos Akadémián gyűlnek össze az alvással foglalkozó szakértők és civil szervezetek képviselői.

Az alvás egy nagyon összetett, sokoldalú folyamat, amelyet igazán a komplexitásában lehet megérteni. Évek óta dolgozunk a World Sleep Society-vel közösen azon, hogy bevezessük ezt a holisztikus szemléletmódot Magyarországon is”

– mondta G. Németh György, a Budapesti Alvásközpont vezetője és az Alvás Napját is szervező Magyar Alvás Szövetség elnöke.


Az alvás számos módon képes hozzájárulni egészségünk megőrzéséhez. Dr. Kriston Renáta bőrgyógyász-kozmetológus szerint a megfelelő pihenés bőrünk számára is fontos.

A »beauty sleep« kifejezés jól megfogja a lényeget: a szépség valóban a jó alvással kezdődik. A bőr sejtjei a mélyalvás szakaszaiban éjjel kétszer olyan gyorsan regenerálódnak, mint nappal, köszönhetően az alvás közbeni fokozott kollagén termelődésnek. A kollagén felelős a bőr feszességéért, és éjszaka is csak alacsony kortizol-, azaz stresszhormonszint esetén termel a szervezet megfelelő mennyiséget. Magas stresszhormonszint mellett, a rossz minőségű alvás következtében felgyorsul a bőr öregedése”

– nyilatkozta a szakértő.

A svéd Karolinska Intézet 2017-es tanulmány is hasonló kérdéseket vizsgált, és egyértelmű összefüggést fedeztek fel a vonzerő, a jó kisugárzás, a magabiztosság, az egészséges megjelenés, illetve a zavartalan alvás között. Egyéb elemzések azt is kimutatták, hogy az alváshiányban szenvedőket a többi ember kevésbé optimistának látja, sőt az alváshiány csökkenheti az érzelmek felfedezésének és kifejezésének képességét, illetve az empátiát.

Dr. Kriston Renáta szerint a következő kérdések segíthetnek eldönteni, hogy mennyire súlyos az alvással kapcsolatos problémánk:

  • Könnyen el tud aludni?
  • Átalussza az éjszakát?
  • Alszik 7-8 órát?
  • Száraznak érzi a bőrét?
  • Látszanak az arcán apró ráncok, karikák a szemei alatt?
  • Nyúzottnak érzi magát?

Az alvásproblémák hátterében számos tényező állhat, így a felborult bioritmus, az elektronikai eszközök túlzott használata vagy a stimulánsok (például a kávé) túlfogyasztása. Az elégtelen alvás súlyos következményekkel, akár cukorbetegség vagy depresszió kialakulásával is járhat.

 

Forrás: 24.hu